LCL’s apparaat Fibervision garandeert zijn klanten de meest betrouwbare en duurzame aansluiting van België. Dit ultramoderne glasvezelmeetapparaat werkt met iOLM als een toepassing op basis van OTDR en zorgt voor een snelle diagnose om netwerkproblemen in enkele minuten tijd snel en efficiënt te kunnen verhelpen. Dstny is een van de eerste klanten van LCL die met plezier gebruik maakt van deze innovatieve dienst. Het verbetert niet alleen de flexibiliteit van Dstny, maar zorgt ook voor een optimaal gebruik van de bedrijfsmiddelen.

"LCL’s apparaat Fibervision biedt ons vele voordelen. Een daarvan is een nauwkeurige en uitgebreide probleemdiagnose binnen enkele minuten." - Kristof Van Den Bergh, Network Architect bij Dstny

Dstny is een toonaangevende Belgische B2B telecomoperator die veilige cloudoplossingen voor bedrijfscommunicatie biedt aan kmo's en grote bedrijven. Het werd opgericht in 2008 en is sindsdien enorm gegroeid door diverse overnames in heel Europa.
Vandaag telt het bedrijf 750 werknemers in 7 Europese landen en een jaaromzet van bijna 190 miljoen euro in 2021. Dstny levert toekomstbestendige, innovatieve en volledig geïntegreerde oplossingen voor bedrijfscommunicatie die as-a-service en mobile-first worden geleverd. Dstny werd klant van LCL toen het een partner zocht om zijn cloudinfrastructuur te hosten en uit te breiden.

Hoogste uptime en snelle efficiënte diagnose dankzij iOLM
Aangezien zakelijke communicatie de core business van Dstny is, is de garantie op de hoogst mogelijke uptime en betrouwbare connectiviteit van cruciaal belang. Het is een van de redenen waarom het op zijn eigen locaties zelf al vele jaren gebruikmaakt van een iOLM-apparaat ("intelligent Optical Link Mapper"). Kristof Van Den Bergh, Network Architect bij Dstny: "Omdat we onze data nu deels bij LCL onderbrengen en niet 24/7 aanwezig kunnen zijn, zochten we een oplossing om problemen in ons glasvezelnetwerk efficiënt te diagnosticeren.  LCL’s apparaat Fibervision biedt ons vele voordelen. Een daarvan is een nauwkeurige en uitgebreide probleemdiagnose binnen enkele minuten. Daardoor kunnen wij gemakkelijk de juiste leverancier sturen en hem nuttige informatie geven om de storing snel en succesvol te verhelpen. Het bespaart ons veel tijd en overheadkosten."

Fibervision

Het meetproces: een nauwkeurige analyse in enkele minuten tijd

Klanten kunnen gebruik maken van LCL's Fibervision wanneer zij ter plaatse een nauwkeurige meting van hun glasvezelverbinding nodig hebben. Van Den Bergh: "Het begint meestal met een probleem in ons monitoringsysteem. Als we denken dat het probleem fysiek is, nemen we contact op met LCL waarna het onmiddellijk begint te testen. Het glasvezelmeetapparaat wordt dan aangesloten en stuurt lichtpulsen tot 200 km ver in een optische kabel en analyseert het terugkerende licht. Dankzij de slimme iOLM-oplossing wordt complexe OTDR-informatie omgezet in een eenvoudige en nauwkeurige analyse met behulp van multipuls-acquisitie en geavanceerde algoritmen. Het identificeert mislukte gebeurtenissen op het netwerk en stelt in enkele minuten tijd oplossingen voor die tot op de meter nauwkeurig zijn. De resultaten worden met pictogrammen weergegeven in een duidelijke weergave van de glasvezelverbinding. Elke soort storing kan worden opgespoord: problemen zoals een optische vezel die slecht aangesloten is, te sterk gebogen is of glasvezelkabels van slechte kwaliteit – ze worden allemaal nagetrokken in de meting. Het is ook volledig automatisch, dus je hoeft geen specialist te zijn om het te begrijpen."

Glasvezelmeetapparaat voor preventieve probleemoplossing
De iOLM-oplossing kan ook worden gebruikt voor preventieve probleemoplossing. "Het kan worden gebruikt na de installatie van nieuwe glasvezel of patchings om ervoor te zorgen dat alles zo efficiënt mogelijk werkt.

Soms gebeurt het dat de vezel de grens van zijn optische bereik nadert, wat in de toekomst problemen kan opleveren. Het glasvezelmeetapparaat biedt dan ook een snelle en eenvoudige probleemdiagnose. Voor een minimaal aantal storingen en optimale klanttevredenheid doen we al enkele jaren aan preventieve glasvezelanalyse", aldus Van Den Bergh.

Besparing op kosten, personeel en tijd
Vooral de nauwkeurigheid, de snelle probleemoplossing en de besparing op het vlak van middelen is de reden waarom Dstny zo tevreden is met Fibervison van LCL. Van Den Bergh: "Het is fantastisch dat LCL bij een netwerkprobleem meteen de iOLM-oplossing kan gebruiken en een meting kan doen. Elke minuut telt, want we willen dat onze klanten zo weinig mogelijk hinder ondervinden. Wij streven altijd naar volle capaciteit en redundantie. Terwijl LCL de meting uitvoert, kunnen wij verder werken en krijgen we te horen wat de storing precies inhoudt en wie het probleem kan verhelpen. Als het zich binnen de datacenters van LCL situeert, kan LCL het meteen oplossen. Als het probleem daarbuiten ligt, moeten we een derde partij sturen om het op te lossen. Maar we besparen veel tijd en kosten aangezien wij niet eerst naar het datacenter moeten gaan. En omdat wij al een uitgebreide storingsdiagnose hebben ontvangen, kan de derde partij ook efficiënter werken."

LCL's Fibervision: altijd beschikbaar voor uw bedrijf

Van Den Bergh: "Ik ben ook erg blij met de beschikbaarheid van de mensen bij LCL, omdat het een klein en zeer betrokken bedrijf is. Grotere organisaties hebben vaak geen direct aanspreekpunt. Bij LCL is er altijd iemand om ons te helpen. We kunnen hen gemakkelijk contacteren via hun portaal. Fibervision is echt een oplossing die alleen maar voordelen biedt."

Interesse in de iOLM-oplossing van LCL voor uw bedrijf? We vertellen u er graag meer over! Doe mee aan onze workshop of neem contact op met een van onze experts.

Deel deze pagina: