Ondanks COVID-19 zat rekrutering bij LCL in een stroomversnelling dit jaar. Kandidaten zijn nu op zoek naar een veilige en stabiele werkgever in een bloeiende sector met toekomst, en dat kunnen wij hen bieden. Dimitri, Human Resources Officer bij LCL, geeft ons een kijkje achter de schermen.
Deze week maken we kennis met Dimitri Vanschoenwinkel (27), Human Resources Officer bij LCL, intern ook gekend als de moppentapper van de LCL-familie. Hij startte bij LCL midden 2018.
Wat houdt jouw job in?
In mijn vorige functie, Administrative HR Assistant Officer, lag de nadruk meer op het administratieve deel van human resources. Ondertussen ben ik Human Resources Officer en krijg ik de kans om me meer te focussen op de rekrutering van onze nieuwe collega’s. Ik houd me bezig met het rekruteringsproces van A-Z: van de zoektocht naar het juiste profiel tot de indiensttreding van de nieuwe werknemer. Mijn doel? Ervoor zorgen dat alle personeelsleden zich goed voelen bij LCL.
Wat zijn zoal de uitdagingen binnen jouw job?
Ik vind het uitdagend om zelfstandig de juiste profielen te gaan zoeken voor een specifieke functie. De kandidaat moet zowel over de goede hard als soft skills beschikken voor de functie. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de waarden van de persoon in kwestie in lijn liggen met de waarden van LCL. Dat is belangrijk omdat we mensen willen aanwerven voor de lange termijn. Enkel zo kunnen we een goede relatie opbouwen met elkaar.
Daarnaast is het handig dat LCL een kmo is. Hierdoor kent iedereen elkaar goed en zijn de lijnen kort. Ik kan dus bij eender welke manager gaan aankloppen om meer informatie in te winnen over de functie waarvoor ze een nieuwe medewerker zoeken. Dit helpt me om een duidelijk beeld te krijgen van wat de functie precies inhoudt. Op die manier kan ik beginnen aan mijn zoektocht om de perfecte fit te vinden en kan ik de vragen van de kandidaten beantwoorden.
Ik krijg van LCL de kans om meer inzichten te vergaren in de verschillende aspecten van human resources dankzij bijkomende opleidingen zoals ‘HR Manager Recruitment & Selection’ en ‘HR-branding’. Hierdoor kan ik mijn functie nog beter uitvoeren.
Is LCL tijdens de coronacrisis mensen blijven aanwerven?
LCL was/is in het kader van de opening resp. overname van een datacenter in Aalst resp. in Huizingen, op zoek naar extra personeelsleden. Vorig jaar zijn we al actiever beginnen aanwerven en dit jaar is de rekrutering in een stroomversnelling gegaan. De coronacrisis heeft daar geen impact op gehad. Wel moesten we natuurlijk nieuwe manieren bedenken om het proces veilig te houden voor iedereen.
Heeft COVID-19 opportuniteiten gecreëerd voor de HR-afdeling?
Tijdens sollicitatiegesprekken kwam vaak aan bod dat mensen op zoek zijn naar een stabiele werkomgeving die toekomst biedt. Ook hadden we kandidaten die beslisten om van werk te veranderen omdat ze vonden dat hun werkgever niet voldoende oog had/heeft voor de noden van het personeel tijdens de coronacrisis. Ik kan met trots stellen dat men voor de beide aspecten bij LCL aan het juiste adres is.
Hoeveel nieuwe mensen hebben jullie aangeworven sinds het begin van de coronacrisis?
We hebben in totaal acht nieuwe mensen aangeworven. Een marketing- & communicatiemanager, twee ingenieurs, twee andere technische profielen, een boekhouder, een administrative operations assistant en een receptioniste.
Gebeurt de rekruteringsprocedure bij LCL nu anders gezien de coronacrisis?
Het rekruteringsproces veranderde drastisch van een live-aanpak naar een volledig gedigitaliseerde manier van werken. We houden onze sollicitatiegesprekken sinds midden maart 2020 via Microsoft Teams, wat toch een hele aanpassing was. Als HR Officer kan je de houding van de kandidaten minder bestuderen omdat je enkel hun bovenlichaam kan zien. Het is beter dan niets, maar helemaal niet hetzelfde als een face-to-face gesprek.
Toch zijn er twee stappen op het einde van het proces die we bij LCL niet digitaal doen. Enerzijds de rondleiding in het datacenter zelf. We vinden het ontzettend belangrijk om onze nieuwe collega te laten kennismaken met de omgeving waar hij/zij terecht zal komen. Anderzijds de laatste stap van het rekruteringsproces, namelijk het ondertekenen van het contract dat bij ons nog steeds met pen en papier gebeurt.
Wat vind je jammer nu iedereen op afstand werkt?
Ik vind het vooral spijtig dat we elkaar minder zien nu iedereen moet telewerken. LCL draagt de tevredenheid van zijn medewerkers hoog in het vaandel. Normaal gezien organiseren we vanuit HR dan ook tal van groepsactiviteiten, zowel tijdens als na de kantooruren. Zo is er elke maand onze “LCL afterwork”, maar daar heeft COVID-19 een stokje voor gestoken. Zodra het mogelijk is zetten we weer iets op poten. Ondertussen roeien we met de riemen die we hebben om het familiegevoel van onze werknemers warm te houden en dat op verschillende manieren. Ik deel bijvoorbeeld elke morgen een mop in de Coffee corner-applicatie van LCL. Zo begint de dag meteen met een glimlach!
Waarom kiezen voor LCL als toekomstige werkgever?
Als werknemer kom je bij LCL terecht in een heel aantrekkelijke business met veel groeipotentieel. Dankzij onder meer datacenters kunnen bedrijven op dit moment hun personeel van thuis uit laten werken, hetgeen anders niet mogelijk zou zijn. Datacenters zijn dus gewoonweg cruciaal in de digitalisering van onze maatschappij. Tijdens onze sollicitatiegesprekken wordt er dikwijls aangehaald dat IP (video)calls tussen twee partijen die verbonden zijn met een verschillende telecomprovider, mee gefaciliteerd worden door LCL.
Bovendien biedt LCL je veiligheid en stabiliteit in deze onzekere tijden. De datacentersector groeit en zal naar de toekomst toe steeds meer aan belang winnen. Tenslotte wil ik ook benadrukken dat LCL nog steeds een Belgische kmo is. Dit betekent dat je bij ons deel uitmaakt van de LCL-familie.