Nieuw bij LCL is onze state-of-the art Optical Time-Domain Reflectometer (OTDR). We investeren in dit meettoestel om problemen in het glasvezelnetwerk van onze klanten accuraat te diagnosticeren, en dat binnen enkele minuten. Bovendien is onze OTDR gekoppeld aan ons CRM-systeem waardoor alle meetgegevens automatisch worden ingegeven. De automatisatie van dit proces is een BeNeLux first! We zijn dan ook enthousiast om dit tijdbesparend toestel in onze datacenters in te zetten en onze dienstverlening naar klanten opnieuw verder uit te breiden.
Noah Peeters, Field Technician bij LCL, volgde dit proces van dichtbij, samen met Timmy Louis, Accountmanager bij onze leverancier CNRood.
Wat is een Optical Time-Domain Reflectometer precies?
Een Optical Time-Domain Reflectometer of afgekort OTDR is een meettoestel dat tot 80 km ver, lichtpulsen stuurt in een glasvezel en op basis van het terugkerende licht een analyse maakt. Die analyse omvat een meting van de grootte en de afstand van de belangrijkste punten in de glasvezelverbinding. Op basis van de resultaten van de metingen bepaalt de OTDR wat het probleem is, in welk onderdeel het zich voordoet, en op welke afstand het zich bevindt in de verbinding. En dat binnen een tijdspanne van minuten.
Wat kunnen de problemen zijn die optreden in een glasvezelverbinding?
Een glasvezelverbinding is heel fragiel. Hierdoor kunnen er tal van problemen optreden. De meest voorkomende problemen in een datacenter zijn: kapotte, vuile of slecht verbonden connectoren; een te korte buiging van de kabel (macrobending); niet-optimaal laswerk; een gebrek aan ronding van de vezel; de glasvezel die met de tijd gedegradeerd is; bit errors door problemen met de lichtbron; etc. Hierdoor verlies je aan transmissiesnelheid, en laat het net daarvoor zijn dat je glasvezel inzet. Iso-normen bepalen wat het maximaal toegelaten verlies is in een glasvezelverbinding. Dus je moet sowieso bij elke nieuwe verbinding uittesten of je binnen die normen zit.
Hoe werken we met het meettoestel?
Een nieuwe glasvezelinstallatie moet altijd eerst getest worden. Algemeen verlies, reflectiewaarden,… Alles waar LCL moet aan voldoen wordt nagemeten en vergeleken met de Europese normen. Concreet starten we vanuit ons CRM-systeem. Daar maken we voor onze klant een taak aan. Daarna voeren we de metingen uit op de glasvezelverbinding van de klant. De OTDR wordt daartoe automatisch ingesteld vanuit de CRM. Dankzij de koppeling tussen onze CRM en de OTDR komen ook de resultaten van de metingen automatisch in ons CRM-systeem terecht. De automatisatie van dit hele proces verkleint de kans op menselijke fouten. En we kunnen nadien makkelijk teruggrijpen naar de meetresultaten. Onze klanten krijgen tenslotte een gedetailleerd rapport.
CNRood is de leverancier van dit meettoestel. Timmy Louis, Accountmanager: ‘LCL is onze eerste klant in de BeNeLux die beslist heeft om de OTDR te linken aan hun CRM-systeem. Dankzij deze koppeling worden alle meetgegevens van de OTDR automatisch ingevoerd in hun database. Het was dus voor mij ook interessant om dit samen met hen op te zetten!’
Wat zijn de voordelen van de OTDR voor onze klanten?
We zijn altijd bezig met de optimalisatie van onze werking en dienstverlening. En ook de OTDR biedt opnieuw een grote meerwaarde voor onze klanten. Het meettoestel laat toe om veel sneller en efficiënter te meten dan met een ander type meettoestel. Dat is niet alleen handig, maar zo worden problemen ook sneller gediagnosticeerd en dus opgelost. En bij datatransmissie, vertaalt meer snelheid zich al snel in meer omzet. Zeker als het om een cruciale dienst gaat.
Kortom: de OTDR is een tijdbesparend, accuraat, efficiënt en betrouwbaar meettoestel dat het opsporen van problemen in het glasvezelnetwerk versnelt en vereenvoudigt.