Speel in op de eisen van een veranderende markt en kijk naar efficiëntieverhoging en verbetering van de end-user experience

De snelle verschuiving van televisie naar digitaal, en de toename van online streaming vanwege de coronapandemie hebben ervoor gezorgd dat media broadcasters nieuwe oplossingen moeten zoeken. De digitale transformatie in de broadcastingindustrie is enorm versneld, en alleen een cloudoplossing is niet voldoende. Broadcasters zullen daarnaast moeten inzetten op een media-ecosysteem en meer (internationale) samenwerking om zo technische ontwikkelingen optimaal te benutten.

De toestroom naar de cloud

De broadcastingindustrie heeft in 2021 een enorme verandering ondergaan. Grotendeels geforceerd vanwege de lockdowns, moesten bedrijven plotseling anders omgaan met hun contentdistributie. Live-events zoals de Olympische Spelen kregen een andere vorm, waardoor er massaal werd overgegaan op OTT.

De toestroom van gelijktijdige kijkers zette de traditionele streaming-workflows onder druk. Om met succes video aan hun eindgebruikers te leveren zonder onderbrekingen, kon niet alles on-premise worden gedaan. Veel organisaties zijn zich daardoor tot cloudgebaseerde streamingworkflows gaan wenden omdat on-demand services vele voordelen bieden zoals flexibiliteit, schaalbaarheid en kosteneffectiviteit.

Remote production

Die ontwikkeling heeft productie op afstand mogelijk gemaakt en daarmee geleid tot de toename van remote production facilities. In zo’n remote production facility kan het gehele proces, van pre-production tot post-production, worden uitgevoerd. Onderdelen als de audiomixing, het editen van graphics en remote commentary gebeurt daardoor niet meer op locatie zelf, maar op-afstand. Dat gaat niet zonder uitdagingen: latency kan het synchroniseren van video, audio en meta-datafeeds beïnvloeden. De mate van end-to-end-latency is dan ook enorm belangrijk omdat het kritisch is voor remote control.

NFT’s

Maar niet alleen de behoefte aan schaalbare en flexibele bandbreedte wereldwijd zorgt ervoor dat steeds meer broadcasters kiezen voor de cloud. Ook nieuwe technologieën, zoals NFT’s (non-fungible tokens). NFT’s zijn digitale eigendomscertificaten die zijn opgeslagen op de blockchain, net zoals een cryptocurrency. NFT’s kunnen ervoor zorgen dat mediabedrijven meer controle hebben over hun content. Ook kunnen mediabedrijven met NFT’s cross-platform interactiviteit met hun eindklanten opbouwen.

LCL MediaHub

Internationale samenwerking

Media- en entertainmentbedrijven zullen dus niet alleen te maken hebben met het veranderende gedrag van de eindgebruiker, maar ook met enorme technische innovaties. Om de end-user experience te vergroten, zullen zij veel zaken moeten automatiseren, processen moeten versimpelen en optimaliseren. Alleen een verschuiving naar de cloud is niet voldoende om de komende jaren competitief te blijven in de mediabranche. Mediapartijen zullen meer moeten samenwerken en partnerships moeten sluiten, zoals content met elkaar delen of gebruik maken van elkaars technische services.

Creëer een ecosysteem

Om op de nieuwe ontwikkelingen in te spelen, gaan media en broadcastpartijen op zoek naar één innovatief datacenter waar alle aanbieders van deze ontwikkelingen zich samen bevinden. Op die manier creëer je een ecosysteem waar de data- en videotransacties binnen hetzelfde datacenter plaats kunnen vinden. Dit werkt efficiënter dan het inschakelen van verschillende partijen om verbindingen op te zetten en services aan-en-uit te zetten. Het creëren van een ecosysteem bevordert niet alleen de end-user experience, maar vermindert ook de latency.

MediaHub Brussel

LCL omarmt het initiatief MediaHub, dat in Brussel gelanceerd is. Het doel ervan is om aanbieders van mediafaciliteiten en organisaties die actief zijn in de media en mediatech, kosteneffectief te laten samenwerken binnen één efficiënt grootschalig datacenter. Hiermee biedt het initiatief een antwoord op de verschillende uitdagingen van een dynamisch medialandschap dat steeds internationaler wordt.

LCL: hét media-ecosysteem van West-Europa

LCL Data Centers is een toonaangevend datacenterbedrijf dat voorziet in de snelgroeiende behoefte aan moderne cloudoplossingen. Met vijf onafhankelijke datacenters verspreid over België, bevinden de datacenters van LCL zich in het economisch hart van Europa. Zowel Londen, Parijs, Frankfurt, het Duitse Ruhrgebied als de Nederlandse randstad zijn nabij en daarmee is LCL de perfecte datacenterprovider voor het faciliteren van een centraal gelegen mediahub. In de datacenters van LCL bevinden zich reeds een aantal grote broadcasters en CDN-partijen. Daarnaast heb je vanuit de LCL datacenters via Equinix Fabric toegang tot netwerk-, content- en cloudpartijen over de gehele wereld.

Hoewel mediaconsumptie en broadcastingmogelijkheden voortdurend veranderen, blijft de essentie hetzelfde: kijkers bereiken en continuïteit garanderen. De uitdaging zit dan ook niet in het spotten van de ontwikkeling, maar in het tijdig acteren om continue aan de nieuwe eisen van een veranderende markt te voldoen.

Benieuwd naar wat LCL voor jouw media & broadcast organisatie kan betekenen? Neem contact op met onze Media Broadcast expert Robert van Beurden.

Deel deze pagina: