LCL organiseerde onlangs een talkshow over digitale transformatie in de media en broadcastindustrie. Tijdens het gesprek passeerden onderwerpen als mediatechnologie en innovatie de revue, waarop experts van VRT en DPG Media inspirerende praktijkvoorbeelden en relevante trends deelden. Daarnaast sprak Venly, een blockchainorganisatie, over de web3-kansen die zij voorzien voor deze sector. Om de rol van een datacenter hierin te duiden, was ook LCL’s Media Expert Robert van Beurden aanwezig. Het zorgde voor een boeiend gesprek, geleid door presentatrice Valerie Thys, dat een blik achter de schermen van mediabedrijven gaf.
De aanleiding voor de talkshow is de enorme verandering die het nationale en internationale landschap van mediaorganisaties en broadcasters de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Net als in vele andere sectoren, zitten ook zij in een versnelde digitale transformatie. Het alsmaar groeiende digitale aanbod aan content zorgt voor steeds meer concurrentie, en daar moeten organisaties tijdig op inspelen. Streamingplatforms als Netflix en Spotify, maar ook socialmediaplatformen als Facebook en YouTube investeren volop in het vergroten van hun marktaandeel om zo de meeste kijkers en internetgebruikers aan zich te binden. Ook de strijd om de advertentie-inkomsten blijft hevig. Hoe gaan mediabedrijven om met deze trends? In welke innovaties investeren ze? En hoe kan een MediaHub ervoor zorgen dat we nationaal en internationaal een rol kunnen blijven spelen in de toekomst?
Innovatie als essentieel fundament
In het gesprek werd al snel geconcludeerd hoe belangrijk het is om ruimte te creëren voor innovatie. Dieter Boen, Manager Innovatie bij de VRT, ziet veel kansen voor de productie van media. “We gaan nieuwe vormen van media maken, maar ook de manier waarop dat gemaakt wordt, is onderhevig aan verandering. Ik merk dat we heel sterk bezig zijn met technologieën die vanuit gaming komen. Nieuwe productiemethodes die meer op software gebaseerd zijn. Ik denk dat dat de volgende innovatiegolf is, dat het veel meer zal gaan over het format en de productie.”
Innovatie creëren is een prioriteit en dus is het van belang om daar doelgericht mee bezig te zijn. Sven Van Vlem, Head of Technology News City bij DPG Media: “Het is belangrijk om een start-up cultuur in je organisatie te introduceren, zodat kleine groepen makkelijker innovatieprojecten kunnen starten.” Boen: “Bij VRT zijn er twee mensen die zich er constant mee bezighouden. Dat betekent zo’n 150 cases in de afgelopen jaren, waarvan sommige innovaties een onderdeel van de belangrijke processen zijn geworden.”
Van web2 naar web3
Een zo’n innovatieve start-up is Venly. Yan Ketelers, CMO bij Venly: “Wij helpen als blockchaintechnologieprovider bedrijven de overgang te maken van web2 naar web3, bij het grote publiek bekend als blockchain en de metaverse. Die overgang betekent een nieuwe manier van marketing voeren en ook andere businessmodellen, want alles draait bij web3 om customer centricity. Wat wij doen, is samen met mediaorganisaties nadenken over welke producten zij kunnen implementeren voor web3. Een voorbeeld daarvan dat je in de Verenigde Staten ziet, is een streamingapp die zijn abonnementen tot NFTs wil maken zodat ze een royalty fee ontvangen bij iedere verkoop ervan. Dit levert een totaal nieuw businessmodel rond lidmaatschappen.”
Het belang van uitproberen: no pain, no gain
Het roept de vraag op of de media en broadcastindustrie nu op de web3-kar moeten springen. Boen vindt van wel en geeft aan dat ze bij VRT volop aan het experimenteren zijn, maar dat de mediamaker daarin leidend is. “Wat ik heb geleerd, is dat innovatie in een lab creëren en dat vervolgens implementeren, slechts zelden lukt. Dus het is belangrijk om binnen het bedrijf iedereen erbij te betrekken. Innovatie toepassen is natuurlijk veel makkelijker bij digitale- en kleine producties. Maar die kleine innovaties stromen dan vervolgens weer door naar tv en de mainstream. Onze innovatiestrategie is ook: no pain, no gain. We gaan heel veel dingen uitproberen. Als mensen voelen dat er waarde is, dan zal het vanzelf uitrollen. Als er geen waarde in zit, dan weet je dat. Je moet dingen zo snel mogelijk hands-on uitproberen.”
Van Vlem stemt daarmee in. “We nemen van de gamingwereld veel zaken over, maar ook van de blockchain. We zijn aan het kijken hoe we dat in onze organisatie kunnen implementeren. Van andere sectoren kunnen we leren om binnen de mediasector nieuwe vormen van content te maken.”
3D-technologie, virtuele studios en de metaverse
Voorbeelden van innovatieprojecten bij mediabedrijven en broadcasters werden ook besproken. Boen: “We zijn uiteraard bezig met productie en productietechnieken. Zo hebben we een tijdje met VR en AR gewerkt. Diezelfde ploeg is nu bezig met 3D-technologie, ook doen we veel met virtuele studios. Dat zijn eigenlijk dezelfde gamingengines zoals bij Fortnite, daar maken wij programma’s mee. Ook wat betreft de metaverse zijn we aan het kijken welke rol wij daarin kunnen spelen en of er een link valt te maken naar NFTs. En natuurlijk hoe we dat moeten uitproberen en welk merk van VRT daarbij past. Daarnaast hebben we ook een aantal innovatieve projecten lopen om desinformatie te bestrijden.”
Steeds meer software services
Dat er steeds meer software in plaats van hardware wordt ingezet in de media en broadcastindustrie, leidt tot een toekomst vol kansen. Boen: “Het voordeel ervan is dat je de gekste producties kan bedenken en je niet rekening hoeft te houden met infrastructuren. Als we in plaats van hardware meer naar software services gaan en die met elkaar kunnen delen, kan dit een enorme winst opleveren. Zo ziet Van Vlem de toekomst ook: “Waar we vroeger alles in-house hadden, kunnen we nu door middel van de cloud mogelijkheden decentraliseren. Blockchain en NFTs draaien ook om decentralisatie en die filosofie moeten we binnen mediatechnologie doortrekken.”
Datacenter als neutrale plaats en essentiële spil
Datacenters kunnen mediabedrijven en broadcasters dus veel bieden. Robert van Beurden, Media Expert bij LCL: “Een datacenter is een neutrale plaats. Als we vernemen dat er bepaalde services nodig zijn, dan gaan we kijken of wij dat al hebben in ons datacenter en of we dat kunnen introduceren. Wij zorgen dus voor de connectiviteit, niet alleen nationaal maar ook internationaal. Een datacenter is de plek voor cloudoplossingen, zelfs multicloud-oplossingen. Bovendien kan een datacenter die services op een duurzame en klimaatneutrale wijze leveren, door bijvoorbeeld groene energie te gebruiken.
Ook dat wordt steeds lastiger voor broadcasters om in-house te doen. Daarnaast zijn facilitaire partijen zoals een NEP en EMG heel belangrijk voor broadcasters en het MediaHub-ecosysteem. Wij zijn de neutrale partij waar alles te vinden is.”
Samenwerking tussen Vlaamse mediabedrijven
Voor die grote nationale en internationale plannen is vanzelfsprekend ook veel geld nodig. Dat ziet gelukkig de Vlaamse overheid ook. In een video-interview vertelt Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media: “Wij willen mediaspelers sterker laten samenwerken. Daarom hebben we 35 miljoen voor media-innovatie uitgetrokken vanuit de Vlaamse regering. MediaHub is een van de projecten waarmee we ervoor willen zorgen dat met de cloud goede verbindingen tussen mediabedrijven worden georganiseerd. Dat is voor ons de essentie van innovatie: samenwerking tussen Vlaamse mediabedrijven op een digitale en innovatieve manier. Dit Vlaamse relanceprogramma is vrij uniek omdat het alomvattend is voor media-innovatie. Het doel ervan is Vlaamse mediabedrijven beter te wapenen tegen internationale concurrentie.”
MediaHub zet België op de kaart
Bij het MediaHub-initiatief is LCL nauw betrokken. Van Beurden: “Wij omarmen dat enorm. Wij kunnen als intermediair schakelen en nieuwe partijen die erbij komen introduceren. Door middel van het MediaHub-ecosysteem hebben organisaties toegang tot een groot aanbod aan diensten. Je hoeft het niet meer in-house te hebben omdat je de services aan- en uit kunt zetten. Het zorgt voor meer mogelijkheden tot on-demand diensten, schaalbaarheid en kostenbesparing. België ligt centraal , dus internationale partijen hebben een reden om hier een point of presence te hebben. Als dit een succes wordt, krijgt het misschien zelfs een Europese wending. MediaHub zal België op de kaart zetten.”
Wat er in de talkshow in ieder geval duidelijk wordt, is dat innovatie nooit eenvoudig is, maar dat er vooruitstrevende plannen worden gemaakt en uitgevoerd. Op wat voor manier dit zich gaat ontwikkelen, zal de toekomst uitwijzen. Maar waar absoluut geen twijfel over bestaat, is dat er de komende jaren veel gaat veranderen in de media en broadcastindustrie.
Voor wie de talkshow heeft gemist, of graag opnieuw wil zien: je kunt het hier online terugkijken.