De Belgische cloud-as-a-service aanbieder GIG Tech kiest voor het LCL datacenter in Diegem als hoeksteen voor de uitrol van zijn Whitesky-aanbod in Europa. GIG Tech biedt met Whitesky de eerste Europese white label cloud computing-oplossing aan voor integratoren, telecom- en service providers.
De Belgische cloud-as-a-service aanbieder GIG Tech kiest voor het LCL datacenter in Diegem als hoeksteen voor de uitrol van zijn Whitesky-aanbod in Europa. GIG Tech biedt met Whitesky de eerste Europese white label cloud computing-oplossing aan voor integratoren, telecom- en service providers.
Whitesky is, als merk van GIG Tech, sinds begin januari bezig met het onboarden van klanten in België en Nederland en wil op termijn in heel Europa actief zijn. De white label cloud computing-oplossing is gericht op integratoren, telecom en service providers. Dankzij de Whitesky formule kunnen deze bedrijven hun cloudomgeving volledig onder eigen naam publiek maken en inrichten zoals ze dit zelf willen.
Het Whitesky-aanbod is bovendien heel makkelijk en snel te installeren en te managen, zonder zware voorafgaande investeringen of een heel IT-team om het in de lucht te houden. Aangezien Whitesky gebruik maakt van de softwarestack van GIG Tech, is er geen vendor lock-in. Bovendien betaalt de klant via een ‘pay-as-you-go-principe. Op die manier betaalt hij enkel voor de diensten die hij effectief gebruikt.
LCL als hoekpunt van de Europese datacenterstrategie
GIG Tech brengt zijn Whitesky-aanbod onder in bestaande Europese datacenters en kiest daarbij bewust voor een mix van grotere (hyperscale) datacenters en kleinere edge datacenters. Het datacenter van LCL in Diegem is het hoekpunt van hun strategie. Het is namelijk een geschikte match met wat GIG Tech zelf wil aanbieden aan haar klanten. Integratoren, telecom- en service providers zijn met Whitesky ook zeker dat hun data lokaal wordt opgeslagen. Klanten kiezen zelf uit één van de locaties en hebben de volledige controle over hun eigen data.
De netwerkneutraliteit en het grote connectiviteitsaanbod bij LCL waren een eerste overtuigende factor. Ook het partnerschap tussen LCL en Equinix Fabric maakt een verschil. Dankzij dit partnerschap kunnen bedrijven in LCL’s datacenter hun publieke cloudproviders vrij kiezen en makkelijk en in real-time schalen via een portal. Dat klanten dit zelf kunnen regelen, geeft hen de nodige flexibiliteit, en dat wordt geapprecieerd. Het is zonder meer een voordeel dat Whitesky’s klanten niet naar het buitenland moeten voor een directe connectie met providers als AWS of Azure. Verder speelden de track record van LCL op het vlak van uptime, en de SLA-garanties ook een grote rol.
‘We waren echt overtuigd door het aanbod van LCL’, licht Jeroen Van Langenhove, Managing Director van Whitesky, de keuze toe. ‘Bovendien is LCL een heel proactieve datacenterspeler. Ze namen de tijd om onze business te begrijpen, en ons mee vooruit te helpen. LCL kan ook als back-up datacenter ingezet worden voor data die zich in een ander Europees datacenter bevinden. We kunnen bij LCL snel schalen, en dat is in onze business belangrijk.’