De vooruitblik op 2024 begon met deze vraag: ‘Volgt er op het fantastische 2023 een even indrukwekkend 2024 voor LCL Data Centers?’ Dat klonk als een uitdaging! Net geen twaalf maanden later durf ik te zeggen dat we dit jaar al onze verwachtingen hebben overtroffen. Op tal van vlakken hebben we enorme stappen gezet. Als dat te veel klinkt als eigenlof: enquêtes en awards tonen aan dat onze realisaties bij de buitenwacht hoge ogen gooiden. Ik wens daarom alle medewerkers van LCL van harte te danken, want vanzelfsprekend is dat succes niet.
Klanten die al tevreden waren nóg meer tevreden maken, is niet gemakkelijk. Toch kregen we dat voor elkaar, wat een bijzondere opsteker is voor een onderneming die zweert bij customer intimacy. Onder meer de lancering van ons nieuw klantenportaal – LCL Service Hub – betekende een stevige verbetering van de klantenervaring. Koppel dat aan de blijvende kwaliteit van onze diensten, de vooruitstrevende duurzaamheidsinitiatieven en het persoonlijke contact met onze klanten en zie: onze ‘net promoter score’ (die de tevredenheid en loyauteit van klanten uitdrukt) steeg van 73 naar 78.
Vlerick bevestigde die prestatie met hun tweejaarlijks onderzoek naar de evolutie van onze customer intimacy. Ook daaruit bleek dat we de afgelopen twee jaar enorme sprongen hebben gemaakt met de implementatie van onze strategie, onze strategy map en onze balanced score card. Dat is fantastisch. Vooral omdat het aantoont dat onze strategie geen dode letter is, maar daadwerkelijk leeft in alles wat we doen binnen LCL. Het bewijst dat onze waarden werken in het DNA van alle medewerkers.
Zonder de nostalgische toer op te gaan: het doet deugd om tijdens een topjaar kort terug te blikken en te zien waar LCL meer dan 20 jaar geleden vandaan komt. Eigenlijk is het allemaal vrij amateuristisch begonnen. Jaar na jaar, stap voor stap zijn we geprofessionaliseerd – ook al wisten we destijds niet altijd waar het naartoe ging en hoe onze sector zou evolueren. Van die inspanningen plukken we nu de vruchten. Het is de oogst van lange tijd zaadjes planten. In zekere zin hebben we ons bedrijf langzaam maar zeker uitgevonden en onze toegevoegde waarde gezocht, uitgebouwd en versterkt. Daarvoor heb je natuurlijk heel veel goede mensen nodig.
De afgelopen tien jaar waren we bijna voortdurend aan het bouwen. Telkens introduceerden we iets nieuws in onze datacenters. Dit jaar is ook op dat vlak een primeur: voor het eerst realiseren we twee mega bouwprojecten tegelijkertijd. In Aalst gaan we naar een verdubbeling van onze capaciteit. In Diegem zetten we een vijf verdiepingen hoog gebouw neer om gefaseerd te kunnen vullen naarmate er meer klanten komen. Met deze enorme investeringen stippelen we onze toekomst uit, want we bouwen een datacenter met voldoende dimensie om de komende tienjaar future proof te zijn – op de groei dus.
Wat we al hebben, maken we intussen beter. Dat is nodig om onze klanten tevreden te houden, maar ook om onze verantwoordelijkheid op te nemen als pionier in duurzaamheid. Zo passen we onze installaties aan om onze performantie (onze PUE, power usage effectivenss) te verbeteren. Het ultieme doel is om onze CO2-uitstoot verder terug te dringen om te voldoen aan de Paris Agreement – en nadien nog verder te gaan tot net zero. Onderdeel van die oefening is de verdere omschakeling van onze bestaande generatoren op de fossielvrije brandstof HVO100 en de plaatsing van een nieuwe blusinstallatie met milieuvriendelijke blusgassen zonder CO2-uitstoot mochten die ooit gebruikt moeten worden (of per abuis afgaan).
De overschakeling naar HVO100 illustreert perfect hoe LCL duurzaamheid in de praktijk brengt: wat eerst iets was voor het project team werd nadien opgepikt door het critical infrastructure team. In plaats van in silo’s te denken, kijken we met onze sustainability werkgroep naar hoe we transversaal en interdisciplinair te werk kunnen gaan. Voor die kruisbestuiving over afdelingen heen bestaat een mooie term: boundary spanning. Nog mooier is het bijkomende voordeel dat iedereen betrokken is bij onze reis richting meer duurzaamheid binnen LCL. We zetten het samen in beweging.
Duurzaamheid in actie brengen, is waar het om draait. Onze ambitie is altijd geweest om daarin een leider te zijn in onze sector. Maar ook de manier waarop we communiceren over onze inspanningen zorgt voor meerwaarde. Dit jaar liepen we in de kijker als winnaar van de Belfius ESG Ambition Award 2024, van de Belgian Award for the Best Sustainability Report, in de categorie ‘Andere organisaties’ en als Most Sustainable ICT company of the year (DataNews). We werden genomineerd voor IT person of the year (Computable Awards), voor miK Klimaatambassadeur 2024 en voor het originele én het meest creatieve duurzaamheidsrapport 2024 (IBR). Een fijne erkenning, maar opnieuw: het is omdat we actie hebben ondernomen, dat we die welverdiende awards in onze prijzenkast mogen zetten en de buitenwereld ook ziet dat LCL het juiste pad bewandelt.
Intussen gaat onze journey towards sustainability verder – het is tenslotte een langetermijndoelstelling. We brengen momenteel al onze leveranciers in kaart en kijken hoever zij staan zodat wij in gesprek kunnen gaan over hun duurzaamheidsinspanningen om hen zo aan boord te houden tijdens onze reis. Idealiter krijgen ook zij de smaak te pakken en willen zij ook leider worden in duurzaamheid.
Samen met nabijheid en customer intimacy is duurzaamheid een troef voor onze internationale ambities. We hebben al mooie referenties op vlak van internationale klanten, maar we willen daar verder in groeien. We positioneren ons als de toegangspoort naar Europa, als de beste keuze voor AI- en andere (nieuwe) spelers. Onze data centers zijn klaar voor die groeiplannen dankzij hun modulaire ontwikkeling, waarmee we flexibel kunnen inspelen op en oplossingen kunnen bieden voor de noodwendigheden van spelers met large language models zoals ChatGPT, Claude, Gemini… en andere innovaties.
2024 was ook het eerste jaar waarop we mochten rekenen op de input en kritische blik van een erg diverse raad van bestuur. Elk bestuurslid brengt een eigen specialiteit aan tafel. Die complementariteit zorgt voor een grote meerwaarde. Zo deden we onder meer een enterprise risk management-oefening. Ook een verrijking is dat de board niet unidimensioneel gericht is op financiële resultaten en de belangen van de aandeelhouders, maar aan alle stakeholders denkt.
Wat LCL ten slotte ook vaart gaf – ook letterlijk aan het Sportkot in Leuven – was de samenwerking met de Borlée-broers. We sloten een mooie samenwerking naar aanloop van de Olympische Spelen in Parijs af en stelden daarbij vast dat er behoorlijk wat gelijkenissen zijn tussen de atleten en LCL: niet alleen delen we dezelfde waarden, maar beseffen goed dat enkel inspanningen en focus leiden tot succes.